امین خودرو ایرانیان

دیار خودرو - راین خودرو - کرمان موتور - مرتب خودرو

امین خودرو ایرانیان

دیار خودرو - راین خودرو - کرمان موتور - مرتب خودرو

نقد و برسی ولکس سی 30

+موج چینی همه جا را فرا گرفته و بازارهای خودرو نیز از این یورش در امان نمانده اند. گرچه هنوز بیشتر تولیدات خودروسازان چینی، کپی نامفهومی از خودروهای مشهور دنیاست، اما کم کم این محصولات نیز در حال جدا کردن این انگ از خود بوده و به سمت استقلال در طراحی پیش می روند. خودروسازان چینی زیادی وجود دارند که طیف وسیعی از محصولات با کیفیت نازل تا خوب را تولید می کنند و البته امیدواریم اگر محصولی از این خودروسازان وارد کشور ما می شود، از نوع با کیفیت خوب آن باشد.

gwm voleex c30 2012

gwm voleex c30 2012

شرکت گریت وال یکی از بزرگترین شرکتهای چینی تولید کننده خودرو است که از سال 1976 به  ساخت خودرو مشغول است. این شرکت در سال 2010 بزرگترین تولید کننده خودروهای شاسی بلند SUV در چین بود. اما با وجود تخصص بیشتر در تولیدات SUV سایر کلاسهای خودرو نیز در سبد تولیدات این شرکت قرار دارند. از جمله  ولیکس C30 که یک سدان کوچک فامیلی است. این خودرو با موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری مجهز به تکنولوژی VVT که زمانبندی هوشمند سوپاپ است، و توان 105 اسب بخار و گشتاور 138 نیوتن متر را تولید می کند، به بازار ارائه می شود.

gwm voleex c30 interior

gwm voleex c30 interior

سیستم گیربکس آن بین دستی یا اتوماتیک CVT قابل انتخاب می باشد. ترمزها در هر چهار چرخ دیسکی و مجهز به سیستم ضد قفل و ضد لغزش  می باشد. مصرف سوخت C30 بطور متوسط 6.5 لیتر برای نمونه های دنده دستی و 6.8 لیتر برای انواع اتومات اعلام گردیده است. میزان آلایندگی آن نیز مطابق استانداردهای یورو 4 می باشد.

Great Wall Voleex C30 2012

Great Wall Voleex C30

این خودرو با طول 445 سانتی متر و عرض 170 و ارتفاع 148 و فاصله بین دو محور 261 می تواند بعنوان یک سدان خانوادگی مورد استفاده قرار گیرد. گنجایش صندوق بار 510 لیتر است که فضای مناسبی می باشد. وزن خودرو نیز 1125 کیلوگرم برای نمونه های منوآل و 1145 کیلو برای انواع اتومات می باشد.

Great Wall Voleex C30 2012

Great Wall Voleex C30

تجهیزات استاندارد برای مدل پایه شامل لامپهای هالوژن، پنجره های الکتریکی، 4 اسپیکر، دو ایربگ جلو، ABS+EBD، سیستم ضد سرقت موتور، و ریموت و تجهیزاتی از این قبیل می باشد. در مدل لوکس علاوه بر گیربکس اتومات، تغییری در تجهیزات به چشم نمی آید. اما مدل Elite که بالاترین مدل C30 می باشد، به تجهیزاتی نظیر صندلیهای چرمی و اسپیکر های 6 تایی و گرم کن صندلیها و  رادار مجهز است. سیستم GPS هم برای نقشه خوانی و راهیابی ماهواره ای جزو تجهیزات آپشن و قابل انتخاب می باشد.

Great Wall Voleex C30 seat

Great Wall Voleex C30

قرار است کرمان خودرو از اردیبهشت 1391 این مدل را جایگزین هیوندای ورنا نماید. قیمت این خودرو  در مدل پایه و با گیربکس دستی حدود 10 هزار دلار و در مدل لوکس با گیربکس اتوماتیک 12 هزار دلار و در گرانترین مدل با تمام امکانات آپشن 13 هزار و 200 دلار است.  بنابراین با احتساب عوارض 60 درصدی واردات CKD و سود مثلا 40 درصدی مونتاژ کننده داخلی، قیمت این خودرو در بازار داخلی حدود 45تا 52 میلیون تومان برآورد می شود.

منبع:پدال








دیوار بزرگ! ترجمه‌ای تحت‌اللفظی از گریت‌وال، هفتمین خودروساز بزرگ سرزمین اژدها! خودروسازی که گرچه نتوانسته در کشورمان جایگاه خوبی نسبت به هم‌وطنانش پیدا کند اما الحق والانصاف کیفیتی درخور توجه دارد. این خودروساز فعالیت خود را در سال 1984 آغاز کرد و اکنون از صادرکنندگان بزرگ خودروسازی چین محسوب می‌شود.

Great Wall Voleex C30

Great Wall Voleex C30


کپی‌برداری؛ انگی که به همهٔ خودروسازان چینی زده می‌شود و همه سعی دارند که این مسئله را به‌عنوان نقطه ضعف خودروسازان چین مطرح کنند. و از سوی دیگر چینی‌ها نیز رفته‌رفته از تقلید فاصله گرفته و حتی در برخی شرکت‌ها همانند جیلی دارای هویت و زبان طراحی نسبی شده‌اند.

Great Wall Voleex C30
گریت وال تاکنون چهار بار محکوم به پرداخت جریمه به شرکت‌های تویوتا-نیسان و فیات شده که این مسئله خود 2 جنبه دارد:
اول اینکه چه شرکت حقیری است که کپی‌برداری می‌کند!
اما نکته دوم که اتفاقاً مهم‌تر هم هست این است که وقتی محکوم به پرداخت جریمه شده یعنی شبیه‌سازی مدل‌های کمپانی‌های بزرگ توسط گریت وال احراز شده پس یعنی شما می‌توانید یک تویوتا داشته باشید با قیمتی کمتر و تنها با برندی ضعیف‌تر! یا مثلاً فیات با برند چینی برانید!
اتفاقی که در مورد کمپانی‌های سامسونگ و اپل هم افتاد! و بعد از محکوم شدن سامسونگ به کپی‌برداری فروشش بیشتر شد!

Great Wall Voleex C30

Great Wall Voleex C30


بگذریم. مقدمه ای کوتاه از این کمپانی را شرح دادیم تا برسیم به نقد خودروی گریت وال ولیکس؛
خودرویی که هیچ‌گاه به شهرت برادر ناتنی‌اش یعنی جک جی 5 نرسید اما این عدم موفقیتش در بازار هیچ چیز از ارزش‌هایش کم نمی‌کند!
در این مقاله قصد دارم تا تجربه رانندگی و تست این خودرو را در اختیارتان بگذارم؛

  • IMG_20150505_162122
  • IMG_20150505_162132
  • IMG_20150505_161401
  • IMG_20150505_161750


خب ابتدا طراحی، فارغ از اینکه زیبایی یک امر سلیقه ایست اما اصولی دارد. ولیکس از نمای جانبی نمایی ساده و به‌اصطلاح محافظه‌کارانه ای دارد که البته موجب می‌شود که به این زودی‌ها خسته‌کننده نشود. یک خط از چراغ عقب کشیده شده که تا گلگیر جلو ادامه یافته و در قسمت پایین درها هم یک خط به‌موازات خط بالا کشیده شده که تا چرخ جلو حرکت کرده. اما سایز بزرگ درها باعث شده که حس بهتری به بیننده القا شود درحالی‌که هیچ‌گونه هیجانی در آن دیده نمی‌شود. در نمای جانبی نکته ای که عموماً در خودروهای چینی به چشم می‌آید و حسابی هم توی ذوق می‌زند سایز کوچک رینگ و لاستیک است. البته کم‌کم داریم به این اتفاق عادت می‌کنیم اما همین مسئله می‌تواند تأثیر بسزایی در زیبایی داشته باشد فارغ از مسائل فنی از قبیل هندلینگ و سواری و…

گریت وال ولیکس C30

گریت وال ولیکس C30


در نمای جلویی خودرو اوضاع بهتر می‌شود. چراغ‌های بیضی‌شکل که ما را به یاد کلاس بی مرسدس بنز می‌اندازد در دو طرف جلوپنجره با خطوط افقی قرار دارند که روکش کرومی آن کمک شایانی به زیبایی جلوی خودرو کرده است. در سپر جلو هم دو مه شکن گرد در فضای ذوزنقه ای شکل قرار گرفته که اگرچه به‌تنهایی شکیل است اما همخوانی با فرم چراغ‌ها ندارد.

Great Wall Voleex C30
و اما نمای عقب! کپی غیراصولی و غیرحرفه‌ای از کیا اپتیما 2010! لبه‌های تیز و عرض زیاد چراغ که موجب پهن شدن آن شده همه و همه سعی داشته تا نمای عقب ولیکس را از محکوم شدن به کپی‌برداری از اپتیما تبرئه کند. اما به نظر می‌رسد موفق نشده‌اند!

از بخش ظاهری بگذریم…

ریموت کنترل خودرو را برداشته و به سمت خودرو می‌رویم. ایموبلایزر سایلنت است؟!! متوجه شدیم که نه؛ کلاً صدا ندارد! پس زین پس بجای واژه غریب و نامأنوس ایموبلایزر در ولیکس از قفل مرکزی با برد بلند استفاده می‌کنیم! این مسئله نقطه‌ضعفی بس عجیب بود. بگذریم.

  • IMG_20150505_161445
  • IMG_20150505_161529


وارد خودرو شدیم طراحی داشبورد کاملاً هماهنگ و منظم بود. همه چیز سر جای خود. صفحه کیلومتر متشکل از 2 دایره که ما را به یاد پیکان اونجر می‌انداخت! فرمان سه شاخه با کلید کنترل سیستم صوتی و دور فرمان چرمی کیفیت خوبی داشت هرچند که پیش‌بینی می‌شود که قسمت نقره‌ای‌رنگ فرمان رنگش برود!(همانند تویوتا کمری)

  • IMG_20150505_161652
  • IMG_20150505_161619


سیستم صوتی متشکل از شش بلندگو کیفیت مطلوبی داشت و کاملاً راضی‌کننده بود. این در حالی است که ما در زمانه ای هستیم که حتی در خودروهای صفر همان ضبط بی‌کیفیتش را هم از ما دریغ می‌کنند!

  • IMG_20150505_161718
  • IMG_20150505_162255


در قسمت بالای سیستم صوتی محفظه ای بود برای نگهداری هیچ جیز! درواقع بلااستفاده بود که البته کاشف به عمل آمد محل قرارگیری نویگیشن خودروست که شرکت راین خودرو با مبلغ 1.5 میلیون تومان اقدام به نصب آن می‌کند. این یعنی شما نمی‌دانید که می‌توانید شخصاً با هفتصد هزار تومان یکی از باکیفیت‌ترین نویگیشن ها را روی ماشینتان نصب کنید!!

  • IMG_20150505_161929
  • IMG_20150505_161637


ترکیب رنگ داشبورد چشم‌نواز بود اما در کیفیت رنگ قسمت‌های مختلف داشبورد کاملاً دو دل بودیم (همانند فرمان) به نحوی که همه ما انتظار آن را داشتیم که رنگ قسمت‌های نقره ای رنگش برود. کیفیت مواد بکار رفته در داشبورد کاملاً متوسط بود. یعنی از پراید بهتر بود ولی به پژو 405 های سابق (!) نمی‌رسید. اما کیفیت مونتاژ مناسب بود و به نظر بعید بود که به این زودی‌ها به سر و صدا بیفتد. بهر حال پرستوی آبی ارگ پیش از این تجربه مونتاژ هیوندای ورنا و آوانته معروف را داشته که حسابی موفق بوده‌اند.

  • IMG_20150505_161934
  • IMG_20150505_161954


صندلی‌ها راحت بودند و کیفیت روکش چرمی آن قابل قبول بود. خصوصاً در مقایسه با جک جی 5. فضای پا و سر برای سرنشینان جلو و عقب کاملاً مناسب بود و از این حیث خودرویی مناسب برای خانواده‌هاست. خاصه اینکه صندوق عقبی با گنجایش 510 لیتر دارد.

  • IMG_20150505_161634
  • IMG_20150505_161449


یک سانروف ساده هم روی این خودرو نصب است که برای این بازه قیمتی در ایران آپشن فوق‌العاده‌ای است!

  • IMG_20150505_161943
  • IMG_20150505_161732


سوییچ را چرخانده و استارت می‌زنیم. نکتهٔ جالب این بود که تا پای شما روی کلاچ نباشد خودرو استارت نمی‌خورد. موتور 1.5 لیتری آن به حجم دقیق 1497 سی‌سی و حداکثر قدرت 104 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 138 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه بدون لرزش روشن شد. موتور کاملاً نرم و بی‌صدا کار می‌کرد و عایق‌بندی اتاق هم مناسب به نظر می‌رسید. عملکرد گیربکس بسیار نرم و روان بود و ما خیلی زود با آن دوست شدیم!

  • IMG_20150505_161740
  • IMG_20150505_162012
  • IMG_20150505_162041


در شروع حرکت خودرو کمی کند عمل کرد و به نظرمان آمد که این اتاق برای این موتور زیادی سنگین است. اما شتاب ثانویه راضی‌کننده بود و فهمیدیم که عدد 11.3 ثانیه برای 0-100 این خودرو طبق اعلام سازنده پر بیراه نبوده. مصرف خودرو بسیار کم بود و ما برای هر 100 کیلومتر به عدد 7 لیتر در شهر رسیدیم.

voleex c30 dashboard

voleex c30 dashboard


کشش دنده 3 مناسب و سرعت‌گیری خودرو سریع (در حد خودش و با توجه به کلاس خودرو و رقبا) بود. در دورهای بالا صدای موتور اندکی به گوش می‌رسید که آزاردهنده نبود. سیستم ترمز خودرو عملکرد مناسبی داشت اما بی‌نظیر نبود. به طوری که برای ایستادن کامل خودرو از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، 36 متر مسیر را پیمودیم. اما با همین حال هم از بسیاری از هم‌رده‌های ایرانی‌اش قدرتمندتر بود. ای‌بی‌اس و ای‌بی‌دی کاملاً به وظایف خود آشنا بودند و حضورشان محسوس بود. هندلینگ خودرو با توجه به ابعاد خودرو معمولی بود و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان برچسب خیلی خوب را روی آن چسباند. اما فرمان همانند دیگر چینی‌ها بسیار نرم و روان عمل می‌کرد که این گزینه می‌تواند امتیازی مثبت برای رانندگی در شهر باشد. در شتاب گیری خودرو، ما چند بار این کار را کردیم و به میانگین 12.5 ثانیه برای حرکت از سکون رسیدیم که با توجه به ارتفاع تهران از سطح دریا عددی معقول و قابل قبول است. سیستم تهویه مطبوع خودرو به‌صورت اتوماتیک کنترل می‌شود اما خبری از تهویه دوگانه یا اکسیژن ساز در آن نبود!

Great Wall Voleex C30
امکانات رفاهی در سطح متوسطی است و برای این بازه قیمتی مناسب است. خدمات پس از فروش به گفته عاملان فروش در سطح نمایندگی‌های خودروسازان راین و آسان موتور (هیوندای) انجام می‌پذیرد که در این صورت با توجه به شعب متعدد این شرکت‌ها می‌توان روی خدمات مناسب آن حساب کرد.

Great Wall Voleex C30
در نهایت می‌رسیم به جمع‌بندی. نکته مهم در خرید هر وسیله‌ای این است که شما آن چیزی را بخرید که خودتان دوست دارید. البته با نیم‌نگاهی به تجربه دیگران. چون در ایران تجربه با آن چیزی که روی کاغذ است زمین تا آسمان متفاوت است!

Great Wall Voleex C30 seat

Great Wall Voleex C30


گریت‌وال ولیکس خودرویی با طراحی خوب و عملکرد فنی مناسب است که مناسب برای خانواده‌های کم‌جمعیت است. خودرویی کم استهلاک و کم‌مصرف که می‌تواند در درازمدت همراهتان باشد.

ولیکس C30 سدان

ولیکس C30 سدان


پس اگر با چینی بودنش مشکلی ندارید و طراحی آن را می‌پسندید ولیکس برای کارهای روزمره با توجه به مصرف کم و همین‌طور برای سفر با توجه به ابعاد و حجم صندوق عقب گزینه مناسبی است.

ولیکس C30 سدان

ولیکس C30 سدان


GREATWALL VOLEEX C30

1497 سی‌سیحجم موتورGW4G15نوع موتور
16تعداد سوپاپ6000/104قدرت موتور (اسب‌بخار/دور در دقیقه)
6.9 (در شرایط استاندارد)مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)1/1:10.5نسبت تراکم
40 لیترحجم مخزن سوخت4200/138حداکثر گشتاور (نیوتون متر/دور در دقیقه)
4452 میلی‌مترطول خودروانژکتوری چندنقطه‌ایسیستم سوخت‌رسانی
1705 میلی‌مترعرض خودرو5 دنده معمولیسیستم انتقال قدرت
1480 میلی‌مترارتفاع خودرو510 لیترحجم صندوق عقب
65/185R15مشخصات تایر

نویسنده: محمدحسین م. 
دانشجوی مهندسی متالورژی دانشگاه علم و صنعت



منبع: پدال



نظرات 2 + ارسال نظر
حامد پنج‌شنبه 22 مرداد 1394 ساعت 18:53

داستان اینه که شما و خیلی ها توهم زدین…. الان ارزان ترین خودرو های روز دنیا که به پول ما بدون گمرک و شماره گذاری 40 تا 50 میلیون هستند و بعیده قیمت ارز هم آنچنان تکانی بخوره پس هیچ خودرو اروپایی با کیفیت رقابتی با ولیکس زیر 70 تا 80 میلیون نیست و نمیاد کما اینکه رنو کپچر فسقلی البته با کیفیت و زیبا 105 میلیون قیمت خورد که در بازار از 115 به بالا قیمت داره…داستان اینه که سرنوشت بازه قیمتی 50 تا 80 تومن دست چینی هاست و گل سرسبدش هم ولیکسه…حالا میمونه ال90 و 206 و چندتا ماشین آرزوی قیمت که اونم ساز گروهی رو با افزایش کیفیت کوک کردن…یه سره به مصاحبه های خودرویی بزنین درست بعد از توافق…سایپا چینی آورده از 60 تا 100 به نظرت داستر رو چند میده که اونا رو بتونه بفروشد کم و زیاد میکنه ولی نهایتا این مشتری و توان خریدش هست که تعیین کننده هست.

زهرا پنج‌شنبه 22 مرداد 1394 ساعت 18:26

دوستان سلام
وقتی یه دوستی میاد میگه خودروی 405 دوگانه را با ولکس مقایسه کردم و 405 خیلی بهتر بوده مطمئن باشید داره دروغ میگه و اگر خودرو دیده( بر وزن دنیا دیده)باشی میشه گفت گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف بو میده…
این بنده خدا اگر ولکس از نزدیک دیده بود و فقط برای یه بار درب های اون رو باز وبسته کرده بود به کیفیت ولکس پی میبرد و هیچ وقت اینقدر ضایع حرف نمیزد بعضی ها اونقدر پوچ و سطحی حرف میزنن که فکر میکنن بقیه هم مثل خودشون سطحی نگرن
از این دوست عزیز تقاضا دارم برای یه بار هم شده با ولکس رانندگی کنن تا بفهمن کیفیت یعنی چه؟
برید 405 سوار بشید ازشم لذت ببرید ولی خواهشا تورسانه ها اینجوری از کیفیتش نگیدهمینجوریی ایران خودرو و سایپا دارن به ریشمون میخندن که چه مردمایی داریم که اگر فرغونم بسازیم و چهارتا چرخش بدیم میان میخرن دیگه وقتی میای تو رسانه عمومی میگید 405 از ولکس بهتره ویا چیزای دیگه،اونقدر به جهالتمون میخندن و میگن این فرغون چهار چرخ هم از سرشون زیادیه و اگر این روال پیش بریم یه روزی میان یه اتاقی میسازن و میگن رو دوشتون سوارش کنید راه برید( برای ایمنی بیشتر).اینجوری کنترل خودرو صددرصد دست خودتونه.پس با این کامنت های مسخره در حق مردم ظلم نکنید…
منم یه ولکس دارم قبلا هم از محصولات راین استفاده کردم ( دوو سیلو)
محصولات این خودرو ساز اونقدر کیفیت داره که کمتر باید سراغ مکانیک بریم
اینکه ندانسته و از روی تعصب و فقط برای اینکه کم نیاریدحرفی میزنید میشه حق الناس

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد